Paragrafen

Verbonden partijen

Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen

Openbaar en gemeentelijk belang

De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd uit.

Actualiteiten en risico's

Veilig Thuis (VT)
In 2021 is met externe ondersteuning van het bureau TOC Resultants door Veilig Thuis gewerkt aan de optimalisering van de (interne) logistieke processen. Een verbeterde inrichting moet ook leiden tot het behalen van de wettelijke afhandelingstermijnen. In 2022 zullen we daarvan de effecten zien.
Eind 2019 constateerde de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) dat er knelpunten zijn in de gehele keten van Veilig Thuis – Raad voor de Kinderbescherming – Gecertificeerde Instellingen. Het onlangs gepresenteerde toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming zal op de langere termijn (5-10 jaar) grote consequenties hebben voor Veilig Thuis organisaties zoals wij deze nu kennen. Op kortere termijn, waarschijnlijk in 2022, is de verwachting dat op kleine schaal in toekomsttuinen geëxperimenteerd gaat worden met deze nieuwe werkwijze.

Wmo Toezicht
De GGD voert vanaf 2015 het toezicht uit op Wmo voorzieningen. Door signalen of calamiteiten komen meer zaken aan het licht. Deze zaken zijn vaak langduriger, zwaarder en complexer. Voor 2022 geeft de GGD een signaal af dat de beschikbare middelen mogelijk niet voldoende zijn deze taak uit te voeren (€ 118.000 op regio niveau).

Bijzonder Zorg
Het aantal trajecten bij het Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Politie, zorgaanbieders en burgers weten het meldpunt steeds beter te vinden. De GGD monitort het aantal meldingen en de aard/rubricering van de stijging van de meldingen in 2021. Voor 2022 geeft de GGD een signaal af dat de beschikbare middelen mogelijk niet voldoende zijn deze taak uit te voeren (€ 500.000 op regio niveau).

Omgevingswet
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is (vooralsnog) 1 juli 2022. De expertise van de GGD bij de uitvoering van de Omgevingswet betreft gezondheidsbevordering en medische milieukunde. In de loop van 2022 zullen keuzes gemaakt worden op welke wijze en in welke mate de GGD gemeenten zal faciliteren bij de lokale uitvoering van de Omgevingswet. In de programmabegroting 2022 van de GGD zijn hiervoor, na besluit van het AB GGD juli 2021, vooralsnog geen middelen opgenomen.

Wvggz
In 2021 is de uitvoering van de Wvggz geëvalueerd. De taken die bij de start van de invoering bij de GGD belegd zijn, blijven ook in 2022 bij de GGD belegd :
In behandeling nemen van meldingen in het kader van de Wvggz door inwoners en professionals en de triage van deze meldingen
Het horen bij het voornemen om een crisismaatregel te nemen;
Het uitvoeren van verkennend onderzoek naar aanleiding van een melding in het kader van de Wvggz.
In 2022 kunnen de kosten voor de uitvoering van de Wvggz gefinancierd worden binnen de daarvoor ontvangen rijksmiddelen. Vanaf 2023 zal, indien zich verder geen wijzigingen voordoen, de uitvoering en de daarmee gepaard gaande kosten van de Wvggz, opgenomen worden in de uniforme begroting van de GGD Gelderland Zuid.

Covid-19
De verwachte financiële gevolgen door Covid-19 zullen mogelijk ook van invloed zijn op de begroting 2022. Dit betreft naast extra lasten (voor inzet extra capaciteit vaccinaties en BCO’s) ook de derving van inkomsten. Het Rijk maakt afspraken met de GGD’s over de compensatie die overheden kunnen verwachten. De verwachting is dat deze extra kosten grotendeels door het rijk gecompenseerd worden.
In 2021 is de JGZ van de GGD gestart met een inhaalplan voor de opgelopen achterstanden dat ook in 2022 zal doorlopen. Kosten van dit plan worden eveneens vergoed door het Rijk.

Nieuwbouw GGD
Door de Covid-19 crisis is de nieuwbouw aan de Prof. Bellefroidstraat later gestart dan gepland. De uitzetting van de lasten, gepaard gaande met de nieuwbouw, zullen meegenomen worden in de programmabegroting 2023 i.p.v. in 2022.

Krapte arbeidsmarkt
Door de krapte op de arbeidsmarkt zal het aantrekken van nieuwe medewerkers in de komende jaren lastiger worden. Het risico bestaat dat de formatie van de GGD niet op orde is en de afgesproken prestaties niet kunnen worden geleverd. Daarnaast nemen de kosten om leemtes in de planning te ondervangen met tijdelijke inhuur van medewerkers toe en is de inspanning die geleverd wordt om het verloop van medewerkers op te vangen groot.

Stijgende pensioenpremies
De ontwikkeling van de dekkingsgraad van het ABP en het vooruitzicht dat de rekenrentes laag blijven brengt het risico mee dat de pensioenpremies stijgen. Dit is een risico dat zich ook in 2022 voordoet.

Bezuinigingstaakstelling
De GGD heeft op haar programmabegroting 2022 een bezuiniging doorgevoerd van 2%. Met de besparingen komt de GGD tegemoet aan de (regionale) gemeentelijke opdracht structureel op de budgetten van de gemeenschappelijke regelingen een generieke korting toe te passen van 2% in 2022 en 3% vanaf 2023 ev.

Algemene reserve
Uit de GGD begroting 2022 blijkt dat de algemene reserve onvoldoende wordt geacht om de risico’s van de GGD af te dekken. Wij zullen bij de bepaling van onze risico’s  rekening houden met ons aandeel in de risico’s van de GGD, voor zover deze de algemene reserve overstijgen.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 10:18:41 met de export van 05/24/2022 09:28:00