Overzicht verbonden partijen
- Overzicht
Bedragen *€1.000
Vreemd vermogen
Eigen vermogen
Resultaat
Financiële bijdrage
NijmegenNaam verbonden partij + plaats
Vorm
1-1-2021
31-12-2021
1-1-2021
31-12-2021
2020
2022
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen
GR
0
0
0
0
0
1.235
Euregio Rijn Waal, Kleve
GR
3.614
3.395
1.651
1.763
0
25
Gezondheidszorg regio Nijmegen, Nijmegen
GR
5.481
24.929
1.290
1.992
760
14.011
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid, Nijmegen
GR
64.335
68.824
3.285
7.007
3.722
14.711
Marn, Nijmegen
GR
1.874
1.788
10.300
9.900
136
0
Bijsterhuizen, Wijchen
GR
620
2.263
9.752
8.662
4.021
0
ODRN, Nijmegen
GR
5.202
6.929
74
494
484
7.546
MGR, Nijmegen
GR
21.781
25.104
0
0
0
53.817
Park Lingezegen, Elst
GR
645
236
5.176
4.409
-767
255
Doelgroepvervoer regio Arnhem-Nijmegen te Arnhem
GR
0
0
0
0
3.065
DAR , Nijmegen
NV
12.425
11.493
14.202
13.951
613
0
RvN@
sti
41
51
113
-10
-10
80
Indigo, Arnhem
BV
14..076
13.811
3.375
2.975
-400
0
Leisurelands, Arnhem
BV
15.487
15.288
68.893
73.105
4.212
0
Land over de Waal BV, Nijmegen
BV
0
0
7
7
0
0
Waalfront, Nijmegen
BV/CV
88
88
-20.400
-20.400
0
0
Waalfront BV, Nijmegen
BV
3.920
3.920
17
17
0
0
Bank Nederlandse Gemeenten, Den Haag
NV
144.802.000
155.262.000
4.887.000
5.097.000
221.000
0
- BV Land over de Waal
BV Land over de Waal
Openbaar en gemeentelijk belang
Deze BV houden wij aan om snel in te kunnen spelen op toekomstige planontwikkelingen.
Actualiteiten en risico's
- DAR NV
DAR NV
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
De DAR is een overheidsgedomineerde N.V. die voor de deelnemende regiogemeenten de afvalinzameling en afvalverwerking verzorgt. Voor Nijmegen voert de DAR daarnaast ook de stadsreiniging en gladheidsbestrijding uit. Om de kansen op regulier betaalde arbeid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te vergroten heeft de DAR ‘De Werkgroep’ opgericht. Binnen ‘De Werkgroep’ verzorgt deze groep medewerkers het beheer openbaar groen.Gemeentelijk belang
Als gemeente zijn we aandeelhouder van DAR. Het aandeel van Nijmegen bedraagt 73,8%. Daarnaast zijn we klant van DAR. Jaarlijks sluiten DAR en gemeente Nijmegen (en andere gemeenten in de regio) een dienst- verleningsovereenkomst (DVO) voor de invulling van de uitvoerende taken. Het gegeven dat alle regiogemeenten zowel aandeelhouder als klant van DAR zijn bevordert een efficiënte regionale inzameling en verwerking van alle huishoudelijke afvalstromen.Actualiteiten en risico's
DAR stelt zich tot doel met alle gemeenten minimaal de landelijk wettelijke doelstellingen te realiseren op het gebied van afvalscheiding en recycling. In 2019 hebben we 72% hergebruik gerealiseerd. Een volgende stap naar de doelstelling van 75% hergebruik is de gescheiden inzameling en verwerking van luiers en incontinentie-materiaal. In 2021 zijn we hiermee gestart.
Om de voor 2025 ambitieuze doelstellingen van 90% en nog slechts 30 kilo restafval per inwoner per jaar te gaan realiseren, ontwikkelen we samen met Dar een nieuw afvalbeleidsplan. Naast het principe van “de vervuiler betaalt” zetten we daarbij in op een verbetering van het serviceniveau voor bewoners om herbruikbare afvalstromen te kunnen scheiden én een verlaging van het serviceniveau op restafval. Met name bij bestaande en nieuw te ontwikkelen hoogbouw is er nog de nodige milieuwinst te behalen.
Naast de afval- en reinigingstaken verricht Dar ook de integrale uitvoering van een groot deel van het beheer van de openbare ruimte. Dus ook van het groen en het onderhoud aan de wegen. We stimuleren DAR om steeds verder te groeien in de integrale dienstverlening. - Euregio Rijn en Waal
Euregio Rijn en Waal
Openbaar en gemeentelijk belang
De Euregio Rijn-Waal streeft naar versterking van de grensoverschrijdende samenwerking en ontwikkeling en het verkleinen van (politieke) verschillen. Aandachtsgebieden zijn belastingen, onderwijs, efficiënte inzet van reddingsdiensten en natuurbescherming, het stimuleren van sociale contacten tussen Duitsers en Nederlanders in de grensregio, het geven van advies aan burgers en organisaties in Nederlands-Duitse aangelegenheden en het vertegenwoordigen van de belangen van de grensregio’s en hun bewoners op nationaal en Europees niveau (zie ook art. 3 van de Statuten Euregio Rijn-Waal).
De Euregio speelt samen met betrokken partners zoals het Comité van Toezicht van Interreg Deutschland Nederland een met name beleidsadviserende rol bij de intake en afhandeling van Europese subsidie-aanvragen en projectsubsidies. Ten behoeve van het Nijmeegse belang bevordert de Euregio:- de grensoverschrijdende samenwerking en de Europese integratie in brede zin
- de toegang tot subsidieregelingen waarmee ook in het belang van Nijmeegse burgers, bedrijven en organisaties is gediend
- het innovatief vermogen in de grensregio
Dat doet men o.a. door het faciliteren van een (bestuurlijk) netwerk in het grensgebied, een lobby richting Duitse en Nederlandse ministeries, de Europese Commissie en andere Europese stakeholders met als doel gezamenlijk te werken aan de belemmeringen in het grensgebied.
Actualiteiten en risico's
Op 26 november 2020 is de nieuwe strategische agenda vastgesteld. Daarin staan vier thema’s centraal:
- Economie en klimaat
- Arbeidsmarkt en onderwijs
- Leefbaarheid
- Euregionale identiteit
In december 2020 is het nieuwe meerjarig financieel kader (MFK) van de Europese commissie vastgesteld. In deze meerjarenbegroting is opgenomen welk bedrag er per Europees financieringsinstrument beschikbaar is. Voor de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duitse grensgebied is met name het INTERREG-programma van belang. In de loop van 2022 zullen de eerste financieringsprogramma’s worden opgesteld kunnen maatschappelijke organisaties, bedrijven, kennisinstellingen en lokale overheden aanvragen doen voor de (co)financiering van projecten.
- Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Gemeenschappelijke Regeling Gezondheidszorg regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De GGD Gelderland-Zuid draagt zorg voor het uitvoeren van alle wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid, Wmo en Jeugdwet. Deze taken bekostigen we via een gemeentelijke bijdrage per inwoner. Naast de wettelijke taken voert de GGD Gelderland-Zuid ook andere taken op het gebied van maatschappelijke opvang en jeugd uit.
Actualiteiten en risico's
Veilig Thuis (VT)
In 2021 is met externe ondersteuning van het bureau TOC Resultants door Veilig Thuis gewerkt aan de optimalisering van de (interne) logistieke processen. Een verbeterde inrichting moet ook leiden tot het behalen van de wettelijke afhandelingstermijnen. In 2022 zullen we daarvan de effecten zien.
Eind 2019 constateerde de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) dat er knelpunten zijn in de gehele keten van Veilig Thuis – Raad voor de Kinderbescherming – Gecertificeerde Instellingen. Het onlangs gepresenteerde toekomstscenario Kind en Gezinsbescherming zal op de langere termijn (5-10 jaar) grote consequenties hebben voor Veilig Thuis organisaties zoals wij deze nu kennen. Op kortere termijn, waarschijnlijk in 2022, is de verwachting dat op kleine schaal in toekomsttuinen geëxperimenteerd gaat worden met deze nieuwe werkwijze.Wmo Toezicht
De GGD voert vanaf 2015 het toezicht uit op Wmo voorzieningen. Door signalen of calamiteiten komen meer zaken aan het licht. Deze zaken zijn vaak langduriger, zwaarder en complexer. Voor 2022 geeft de GGD een signaal af dat de beschikbare middelen mogelijk niet voldoende zijn deze taak uit te voeren (€ 118.000 op regio niveau).Bijzonder Zorg
Het aantal trajecten bij het Meldpunt Bijzondere Zorg (MBZ) is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Politie, zorgaanbieders en burgers weten het meldpunt steeds beter te vinden. De GGD monitort het aantal meldingen en de aard/rubricering van de stijging van de meldingen in 2021. Voor 2022 geeft de GGD een signaal af dat de beschikbare middelen mogelijk niet voldoende zijn deze taak uit te voeren (€ 500.000 op regio niveau).Omgevingswet
De invoeringsdatum van de Omgevingswet is (vooralsnog) 1 juli 2022. De expertise van de GGD bij de uitvoering van de Omgevingswet betreft gezondheidsbevordering en medische milieukunde. In de loop van 2022 zullen keuzes gemaakt worden op welke wijze en in welke mate de GGD gemeenten zal faciliteren bij de lokale uitvoering van de Omgevingswet. In de programmabegroting 2022 van de GGD zijn hiervoor, na besluit van het AB GGD juli 2021, vooralsnog geen middelen opgenomen.Wvggz
In 2021 is de uitvoering van de Wvggz geëvalueerd. De taken die bij de start van de invoering bij de GGD belegd zijn, blijven ook in 2022 bij de GGD belegd :
In behandeling nemen van meldingen in het kader van de Wvggz door inwoners en professionals en de triage van deze meldingen
Het horen bij het voornemen om een crisismaatregel te nemen;
Het uitvoeren van verkennend onderzoek naar aanleiding van een melding in het kader van de Wvggz.
In 2022 kunnen de kosten voor de uitvoering van de Wvggz gefinancierd worden binnen de daarvoor ontvangen rijksmiddelen. Vanaf 2023 zal, indien zich verder geen wijzigingen voordoen, de uitvoering en de daarmee gepaard gaande kosten van de Wvggz, opgenomen worden in de uniforme begroting van de GGD Gelderland Zuid.Covid-19
De verwachte financiële gevolgen door Covid-19 zullen mogelijk ook van invloed zijn op de begroting 2022. Dit betreft naast extra lasten (voor inzet extra capaciteit vaccinaties en BCO’s) ook de derving van inkomsten. Het Rijk maakt afspraken met de GGD’s over de compensatie die overheden kunnen verwachten. De verwachting is dat deze extra kosten grotendeels door het rijk gecompenseerd worden.
In 2021 is de JGZ van de GGD gestart met een inhaalplan voor de opgelopen achterstanden dat ook in 2022 zal doorlopen. Kosten van dit plan worden eveneens vergoed door het Rijk.Nieuwbouw GGD
Door de Covid-19 crisis is de nieuwbouw aan de Prof. Bellefroidstraat later gestart dan gepland. De uitzetting van de lasten, gepaard gaande met de nieuwbouw, zullen meegenomen worden in de programmabegroting 2023 i.p.v. in 2022.Krapte arbeidsmarkt
Door de krapte op de arbeidsmarkt zal het aantrekken van nieuwe medewerkers in de komende jaren lastiger worden. Het risico bestaat dat de formatie van de GGD niet op orde is en de afgesproken prestaties niet kunnen worden geleverd. Daarnaast nemen de kosten om leemtes in de planning te ondervangen met tijdelijke inhuur van medewerkers toe en is de inspanning die geleverd wordt om het verloop van medewerkers op te vangen groot.Stijgende pensioenpremies
De ontwikkeling van de dekkingsgraad van het ABP en het vooruitzicht dat de rekenrentes laag blijven brengt het risico mee dat de pensioenpremies stijgen. Dit is een risico dat zich ook in 2022 voordoet.Bezuinigingstaakstelling
De GGD heeft op haar programmabegroting 2022 een bezuiniging doorgevoerd van 2%. Met de besparingen komt de GGD tegemoet aan de (regionale) gemeentelijke opdracht structureel op de budgetten van de gemeenschappelijke regelingen een generieke korting toe te passen van 2% in 2022 en 3% vanaf 2023 ev.Algemene reserve
Uit de GGD begroting 2022 blijkt dat de algemene reserve onvoldoende wordt geacht om de risico’s van de GGD af te dekken. Wij zullen bij de bepaling van onze risico’s rekening houden met ons aandeel in de risico’s van de GGD, voor zover deze de algemene reserve overstijgen. - Gemeenschappelijke Regeling Hulpverlening en Veiligheid Gelderland Zuid
Gemeenschappelijke Regeling Hulpverlening en Veiligheid Gelderland Zuid
Openbaar en gemeentelijk belang
Door voorbereiding en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen bevordert de VRGZ de fysieke, regionale veiligheid. De wettelijke grondslag van bovengenoemde taken ligt in de Wet op de veiligheidsregio's, de Wet publieke gezondheid en de Wet ambulancezorg. Voor de ambulancezorg geldt dat de verantwoordelijkheid voor de instandhouding van de organisatie en het waarborgen van een adequaat niveau van ambulancezorg een verantwoordelijkheid van de gemeenten is, maar de bekostiging een taak van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Actualiteiten en risico's
De VRGZ houdt in haar programmabegroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025 zoveel mogelijk rekening met de nu al voorzienbare ontwikkelingen die op haar afkomen. Voor een aantal ontwikkelingen geldt dat deze reeds bekend zijn. Echter, de beleidsmatige en financiële consequenties zijn voor de VRGZ op dit moment nog onduidelijk. Deze worden nader onderzocht. Het gaat om ontwikkelingen zoals de energietransitie, extreem weer, cyberrisico’s en de gevolgen van criminaliteit voor de fysieke leefomgeving. Daarnaast is het nog lastig te voorzien in welke mate de inzet van de VRGZ gevraagd zal blijven in de bestrijding van COVID-19 in 2022 en welke effecten dat heeft op de mogelijkheid om voorgenomen plannen uit te voeren.
- GR Bijsterhuizen
GR Bijsterhuizen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband Bijsterhuizen heeft tot hoofddoel het bevorderen van de economische ontwikkeling en de werkgelegenheid in de regio Nijmegen door het gezamenlijk ontwikkelen en exploiteren van een kwalitatief hoogwaardig en uit financieel-economisch oogpunt aanvaardbaar intergemeentelijk bedrijventerrein.
Actualiteiten en risico's
De exploitatie van de GR Bijsterhuizen heeft onverkort een batig saldo. Winstuitkeringen zijn afhankelijk gemaakt van verkoopresultaten en saldo.
In 2020 is een tussentijdse winstuitkering aan de deelnemers uitbetaald.
Voor 2021 zijn technisch gezien geen grote koerswijzigingen in gronduitgifte en exploitatie voorzien. De verwachting is dat eind 2021 alle gronden zullen zijn verkocht en geleverd, dat is een verdere versnelling ten opzichte van eerdere prognoses.
Daarmee is op een afronding qua infrastructuur na de opgave van de GR volbracht.
De eerdere discussie met het Waterschap met betrekking tot aanpassing van stuwen en watergangen heeft zich inmiddels opgelost in overeenstemming met het Waterschap. Opdracht tot enkele aanpassingen van watervoorzieningen is gegeven en is of wordt op korte termijn uitgevoerd.
Door het dagelijks bestuur is inmiddels opdracht gegeven de opheffing van de GR voor te bereiden.De eerdere opdracht tot advisering omtrent reductie van plankosten heeft resultaat gehad en heeft inmiddels
geleid tot een opzet waarbij een forse reductie van plankosten is bereikt, met name door verminderde inzet van
personeel passend bij de huidige opgave.De GR valt vanaf 2016 onder de werking van de vennootschapsbelasting (Vpb). De berekende Vpb-last is inmiddels in deze planexploitatie verwerkt. Financiële risico’s die niet op te vangen zijn binnen de planexploitatie hebben zich niet voorgedaan en worden ook niet meer verwacht.
Naar huidig inzicht is opheffing voorzien in de loop van 2022. Voorstellen daartoe kunt u binnen afzienbare termijn tegemoet zien.
- GR Lingezegen
GR Lingezegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Park Lingezegen is voor de bewoners van Nijmegen, en in het bijzonder Nijmegen Noord, nu al van groot belang gezien de toenemende verstedelijkingsdruk op het gebied tussen Arnhem en Nijmegen. Vanuit de nieuwe GR Park Lingezegen blijven wij de belangen waarborgen (recreatie, natuur en stadslandbouw). In 2020 is de zogenaamde basisuitrusting van het park gereed gekomen; dat wil zeggen de inrichting (wandel- en fietsinfrastructuur en parkjes) is klaar en wordt door de parkorganisatie beheerd. Staatsbosbeheer onderhoudt het natuurgebied Waterrijk. Vanaf nu zal de parkorganisatie zich gaan richten op doorontwikkeling van het parkgebied.
Gemeentelijk belang
Het bevorderen van leefbaarheid, leefmilieu en vestigingsklimaat van Nijmegen, en in de Waalsprong in het bijzonder, waarbij Park Lingezegen voorziet in een uitloopgebied voor de bewoners van Nijmegen Noord, samen met De Waaijer, het Rivierpark en de natuur in de overige uiterwaarden langs de Waal.
Het zorgen dat de verstedelijking tussen Rijn en Waal een groene contramal en buffer heeft en behoudt.
Het zorgen voor een doorontwikkeling van het parkgebied voor recreatie, natuur en stadslandbouw.Actualiteiten en risico's
We verwachten de komende jaren geen grote risico’s.
De organisatie Park Lingezegen heeft een stabiele financieringsstructuur opgezet. Elk jaar betaalt Nijmegen ca €250.000 aan beheergeld net als de andere drie gemeenten. - Indigo B.V.
Indigo B.V.
Openbaar en gemeentelijk belang
De doelstelling van Indigo BV is het realiseren, in stand houden en exploiteren van een warmte-infrabedrijf, waarmee warmtevoorziening mogelijk wordt gemaakt. Daarbij wordt het gebruik van fossiele brandstoffen tegengegaan en de uitstoot van CO 2 gereduceerd. Het warmtenet draagt bij aan de in het coalitieakkoord geformuleerde ambitie om in 2045 een energieneutrale stad te zijn. In 2012 is daartoe Indigo B.V. , dochter van Alliander N.V., opgericht, waarin de gemeente een minderheidsdeelneming van 5 % heeft. De gemeente heeft in de besluitvorming op strategische onderdelen van Indigo B.V. een stemverhouding van 50% - 50% met Alliander, zodat de invloed groot is met een klein risico. Dit samenwerkingsverband voorziet in woonaansluitingen bij de belangrijke stedelijke ontwikkelingen Waalsprong en Waalfront.
Actualiteiten en risico's
Het Hoofdaansluitpunt (HAP) ter hoogte van de Oosterhoutsedijk in de Waalsprong is in 2020 verplaatst. Indigo is niet belast met het betalen van een verleg vergoeding, waarmee dit risico is geweken.
De gesprekken of Indigo ook een rol kan spelen bij de verdere doorkoppeling van het warmtenet in andere delen van Nijmegen zijn in 2021 concreter geworden. In de aandeelhoudersvergadering Indigo is het principebesluit genomen om het nieuwe warmtetransportnet Dukenburg in Indigo onder te brengen. Deze uitbreiding kan worden geïntegreerd in de bestaande entiteit Indigo B.V. o.b.v. onderhandse gunning, waarbij gebruik wordt gemaakt van de vrijstelling voor quasi inbesteden, óf de joint venture vrijstelling, en met minimale of geen aanpassingen in de bestaande statuten van Indigo B.V..
Het betreft alleen een principe besluit en geen definitief besluit. Een definitief investeringsbesluit over de aanleg van een warmtetransportleiding ARN-Dukenburg kan worden genomen pas nadat in een aanbesteding de concessie voor warmtekavel Dukenburg succesvol aan een warmtebedrijf is gegund en dit warmtebedrijf het voornemen heeft om daadwerkelijk het warmtedistributie in Dukenburg te realiseren. Als voorbereiding op deze aanbesteding is in 2021 een voorstel “Inkoopstrategie warmtenet Dukenburg” aan de Raad voorgelegd. Echter, dit voorstel is met de Raadsbrief van 22 juni 2021 met kenmerk D210969656 ingetrokken. Dit is gedaan omdat de Nederlandse gemeenten via de VNG het Rijk hebben laten weten dat op dit moment wetgeving en financiering op landelijk niveau nog niet voldoende op orde zijn om gemeenten in staat te stellen hun warmteplannen uit te voeren. De gezamenlijke gemeenten zijn onder meer niet tevreden over het instrumentarium dat de consultatieversie van de Wet collectieve warmtevoorziening biedt. Dat heeft ook consequenties voor het genoemde raadsvoorstel omdat onze inkoopstrategie deels afhankelijk is van die wetgeving. Zodra het wetgevend kader en de benodigde financiering helder is, zal de gemeente een nieuw voorstel ter besluitvorming aan de Raad aanbieden. Op dit moment is nog niet bekend hoe lang dit zal duren. - MGR Werkbedrijf/IRVN
MGR Werkbedrijf/IRVN
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, te weten WerkBedrijf en de iRvN. De gemeente Nijmegen participeert in beide modules.
WerkBedrijf
Binnen de module Werkbedrijf worden de op re-integratie gerichte taken uit de Participatiewet en de taken op grond van de Wet sociale werkvoorziening uitgevoerd.iRvN
De module iRvN voert ICT-taken uit voor gemeenten in de regio. De ondersteuning door iRvN richt zich deels op de geautomatiseerde systemen voor de interne bedrijfsvoering. Het gedeelte dat betrekking heeft op de bedrijfsapplicaties ondersteunt daarmee de publieke dienstverlening van bijvoorbeeld de verstrekking van producten zoals bijvoorbeeld paspoort, rijbewijs of uitkeringen. De IT-beheer activiteiten zijn regionaal en Nijmegen heeft daarin een aandeelhouder met een aanzienlijk aandeel van 50 tot 60%. Voor het applicatiebeheer geldt op dit moment dat de iRvN die rol voor Nijmegen vervult en voor een klein aandeel (circa 10%) voor het Werkbedrijf.Actualiteiten en risico's
WerkBedrijf
De Dienstverleningsovereenkomst (DVO) 2021-2022 is vastgesteld. De coronacrisis heeft in ieder geval effect op de in- en uitstroom stroom van cliënten gehad en op het verkrijgen van opdrachten in de markt. De gemeente heeft via de decembercirculaire middelen ontvangen om de crisisdienstverlening vorm te geven. MGR WerkBedrijf heeft een beroep gedaan op (aanvullende) re-integratiemiddelen voor 2020 en 2021. Gemeente Nijmegen en MGR WerkBedrijf zijn op dit moment in gesprek over de invulling van deze middelen.IRvN
Het budget voor de dienstverlening door de IRvN kent vanaf 2021 een korting van € 130.000 (oplopend naar € 390.000 in 2023). We zijn in dit verband in gesprek met onze gemeenschappelijke regeling over mogelijke taakreducties of efficiency-maatregelen.
Het streven is om na afloop van de huidige dienstverleningsovereenkomst (DVO 2016) in samenwerking met de IRvN de dienstverleningsovereenkomst Informatie & Applicatiebeheer tussen MGR en gemeente Nijmegen te actualiseren. - RVN@
RVN@
Openbaar en gemeentelijk belang
De Rabobank en de zeven gemeenten in de regio zijn eind 2015 de community Rijk van Nijmegen (RvN@) gestart om in onderlinge samenwerking de vele kwaliteiten van het Rijk van Nijmegen aan elkaar te verbinden en te versterken.
De stichting RvN@ is een dynamische beweging van ondernemers, overheden, instellingen, investeerders en inwoners van het Rijk van Nijmegen. RvN@ heeft tot doel om innovatie en economische groei te stimuleren, mensen aan het werk te krijgen, meer studenten toegang te geven tot het bedrijfsleven en laat tegelijkertijd de sociale samenleving in het Rijk van Nijmegen meeprofiteren. De ambitie van RvN@ voor de periode 2020-2025 is:
Het versterken van de innovatiekracht van het MKB in de regio Rijk van Nijmegen om een top regio van Nederland te worden.Actualiteiten en risico's
- Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Milieusamenwerking en afvalverwerking (MARN)
Openbaar en gemeentelijk belang
De gemeente Nijmegen maakt samen met zeven regiogemeenten deel uit van de gemeenschappelijke regeling MARN. De MARN is aandeelhouder van Afvalenergiecentrale ARN B.V. te Weurt en behartigt de belangen van de regiogemeenten in afvalverbrander ARN. Het huishoudelijk restafval uit de regio wordt hier verbrand met energieterugwinning en het organisch afval (GFT) verwerkt tot compost en biogas.
Daarmee geven gemeenten uit de regio Nijmegen invulling aan het publieke belang om zorg te dragen voor continuïteit en een milieu-hygiënische verwerking van huishoudelijk afval. Daarnaast vormt MARN een platform voor regionale projecten op het gebied van afval en milieu.
Door de regionalisering van de DAR en de komst van de ODRN is de rol van de MARN op het gebied van afval- en milieuprojecten afgenomen. MARN behartigt nog wel in belangrijke mate samen met de regiogemeenten onze belangen in de ARN.Actualiteiten en risico's
energietransitie
De MARN bezit 51% van de aandelen van ARN en het bedrijf Remondis 49%. MARN onderkent het belang van ARN BV als strategische partner in de ontwikkeling van de energietransitie in de regio Nijmegen. Dit moet de komende jaren in samenwerking met Remondis en ARN vorm en inhoud gaan krijgen.Afval-aanleveringsovereenkomst
Naast aandeelhouder is de MARN ook klant van ARN bv en heeft een afval-aanleveringsovereenkomst met ARN. In het licht van bovenstaande keuze is besloten deze overeenkomst onder dezelfde condities voort te zetten voor de periode 2021-2025. In 2025 komt het opzeggen of verlengen van de aanleveringskomst wederom aan de orde.Luierinzameling
De milieuvriendelijke verwerkingsinstallatie van luiers en incontinentiemateriaal is in 2021 in gebruik genomen. De regiogemeenten laten de gescheiden inzameling van deze afvalstroom met behulp van Dar bij ARN verwerken. - GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
GR Doelgroepvervoer regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het samenwerkingsverband heeft tot hoofddoel de belangen van deelnemende gemeenten met betrekking tot het tot stand brengen, ontwikkelen en in standhouden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken doelgroepenvervoer gemeenschappelijk te behartigen. De beleidstaak blijft bij de individuele gemeenten. In 2016 is de Bedrijfsvoeringsorganisatie doelgroepenvervoer regio Arnhem Nijmegen (BVO DRAN) opgericht en belast met de inrichting van (onder andere) haar financiële (administratieve) organisatie, het financieel beleid en het financieel beheer
Actualiteiten en risico's
- NV Bank Nederlandse Gemeenten
NV Bank Nederlandse Gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Actualiteiten en risico's
BNG Bank kijkt tevreden terug naar de financiële resultaten die in het eerste halfjaar zijn behaald. De nettowinst van BNG Bank over het eerste halfjaar van 2021 bedraagt EUR 187 miljoen. De stijging van EUR 87 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar in 2020 is het gevolg van afnemende effecten van de COVID-19-pandemie op de economie van de westerse landen. De verbeterde economische vooruitzichten hebben met name een positief effect op de ontwikkeling van het resultaat financiële transacties en de modelmatige kredietvoorzieningen van de bank.
BNG heeft besloten de dividendrestricties te laten vallen en vanaf 1 oktober 2021 het dividend over 2019 en 2020 uit te keren. dit betreft in totaal €147 miljoen.
- ODRN
ODRN
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het doel van de vorming van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het bereiken van een hogere uitvoeringskwaliteit en meer efficiency van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) door de bundeling van deze taken in de regio.Gemeentelijk belang
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het rijk). De gemeente Nijmegen heeft daarnaast, net als de provincie Gelderland en de gemeenten Berg en Dal, Beuningen en Heumen ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht. De ODRN geeft bovendien invulling aan de regionale crisisorganisatie omgevingszorg (milieubeheer en bouwbeheer). In landsdeel Oost zorgt de ODRN voor vergunningverlening, handhaving en toezicht voor de BRZO-bedrijven. Voor de zogenaamde complexe bedrijven in Gelderland stelt de ODRN het milieudeel van de omgevingsvergunning op.Actualiteiten en risico's
- Overschrijding van de begroting; De ODRN werkt outputgericht; als er meer aanvragen voor vergunningen komen dan begroot worden de kosten in advisering, toezicht en handhaving ook hoger. Daar staan vaak wel extra legesinkomsten tegenover.
- Extra opdrachten die via circulaires van het ministerie naar gemeenten komen met de opdracht om mee te werken aan bijvoorbeeld constructieve of brandveiligheids onderzoeken zoals bijvoorbeeld breedplaatvloeren, brandveiligheid gevels etc. Dit zijn extra opdrachten met een verplichting om mee te werken, hetgeen veelal tot extra kosten leidt.
- Het werkplan 2022, waarin de ODRN de risico’s concretiseert, is nog niet definitief. Nu wederom is besloten de Omgevingswet uit te stelen tot (zover nu bekend) 1 juli 2022 en daarmee ook de invoering van de wet op de Kwaliteitsborging WKB, is de productie en uitvoering ervan erg ongewis. Ook zaken als stikstof en PFAS kunnen van invloed zijn op bijvoorbeeld de woningbouwproductie en daarmee direct op de productie van de ODRN.
- We blijven aandacht vragen voor de bedrijfsvoering. Door de krapte op de arbeidsmarkt is het lastig vacatures in te vullen hetgeen leidt tot hoge inhuurkosten. Met een groeiende productie is dit een risico. Om verdere verbetering aan te brengen in de bedrijfsvoering is de Ontwikkelagenda ODRN 2020-2021 vastgesteld waarin binnen drie thema’s 7 opgaven zijn benoemd waar de komende tijd aandacht aan wordt besteed. Adviesbureau Twynstra Gudde werkt in opdracht van de ODRN aan een verbetering van de bedrijfsvoering, P&C-cyclus en financiële inrichting.
- Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Ontwikkelingsbedrijf Waalfront Beheer BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Realisatie van het stadsdeel Waalfront door deelname in het risicodragend uitvoeren van de grondexploitatie voor het plangebied door middel van verwerven, bouw- en woonrijp maken van gronden en panden, het realiseren van binnenwijkse voorzieningen, het uitgeven van bouwrijpe kavels en gronden voor de realisatie van woningen en bijbehorende voorzieningen.
De vennootschap OBW Beheer BV is opgericht om als beherend vennoot deel te nemen in de commanditaire vennootschap Ontwikkelingsbedrijf Waalfront CV (OBW CV). De vennootschap neemt voor 2% deel in de CV. De overige deelnemers in de CV zijn Waalfront BV (100% eigendom Gemeente Nijmegen) en Rabo Vastgoed, ieder voor 49%.
De beherend vennoot stuurt de ontwikkelingen en activiteiten binnen OBW CV aan. De BV blijft contractueel in stand gedurende de hele realisatieperiode van het Waalfront en de levensduur van Ontwikkelingsbedrijf Waalsprong CV. Vooralsnog is de looptijd van de gebiedsontwikkeling tot en met 2028.
Actualiteiten en risico's
De GREX 2021 prognosticeert een tekort van circa € 28,6 miljoen op netto contante waarde. Het totale gemeentelijke risicobedrag (GREX risico + gemeentelijke risico’s) bedraagt € 3,6 miljoen (€ 2,0 + € 1.6 miljoen). De grex 2021 is in de aandeelhoudersvergadering vastgesteld en is aangeboden aan de gemeenteraad voor wensen en bedenkingen.
De Handelskade is afgerond. Tot en met 2022 wordt gewerkt aan de afronding van de vlekken in Batavia (Koningsdaal Noord) inclusief het park Fort Krayenhoff.
In 2021 is gestart met de bouw van het deelproject Dijkkwartier-Oost. Daarna zullen het Waalkwartier (met het Honigcomplex, Dijkkwartier-West en de inrichting van de Waalhaven) aan bod komen.
De grex 2022 Waalfront wordt in de tweede helft van 2021 aan de gemeenteraad voorgelegd voor wensen en bedenkingen. - Leisurelands
Leisurelands
Openbaar en gemeentelijk belang
Openbaar belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.Gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
De gemeente Nijmegen is voor 16,74% aandeelhouder van Leisurelands. De gemeente Nijmegen verstrekt geen subsidie aan deze verbonden partij en er is geen sprake van dividenduitkering.Actualiteiten en risico's
in 2021 is besloten om de aandeelhoudersovereenkomst te verlengen met 5 jaar. De verwachting is dat de onderneming daardoor op de ingeslagen weg verder kan gaan. Ook is in 2021 een actualisatie van het strategisch plan vastgesteld. Uitgangspunt hierbij is nog steeds laagdrempelige recreatie bieden voor inwoners uit de omgeving. Daarnaast wordt ingezet op modernisering en verdere ontwikkeling van het areaal. Sinds enkele jaren lukt het Leisurelands om een positief operationeel resultaat te behalen. Dit werd de afgelopen jaren verder aangevuld met een positief beleggingsresultaat.
- Economic Board
Economic Board
Openbaar en gemeentelijk belang
The Economic Board is een triplehelix-samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en bedrijven in de regio Arnhem-Nijmegen, met Wageningen. The Economic Board zet zich op diverse manieren in voor de economische groei van de regio en de profilering van de regionale sterkten in onder andere Den Haag, Düsseldorf en Brussel. De focus ligt daarbij op de speersectoren Food, Health, High Tech en Energy en de cross-overs daartussen. Binnen deze sectoren liggen de beste kansen voor innovatie, meer bedrijvigheid en werkgelegenheid. Daarnaast werkt The Economic Board ook aan een aantal randvoorwaardelijke clusters die essentieel zijn voor het versterken en laten bloeien van de speerpuntsectoren. Op dit moment gaat het hier om de randvoorwaardelijke clusters Slimme Duurzaamheid en Arbeidsmarkt.
Actualiteiten en risico's
Op 1 januari 2021 is de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen van start gegaan. Een samenwerking tussen 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen op basis van een vastgestelde visie en aan de hand van 5 grote opgaven. De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen.
In de afgelopen jaren is The Economic Board met een bijdrage vanuit de regio Arnhem-Nijmegen ondersteund. Binnen de nieuwe regionale samenwerking van de Groene Metropoolregio wordt dit voorgezet. The Economic Board zal dan met haar activiteiten een belangrijke bijdrage leveren aan de opgave ‘Productieve Regio’.
- GR Groene Metropoolregio
GR Groene Metropoolregio
Openbaar en gemeentelijk belang
Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van het GO Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. Onze regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit: groene groei!
Naast meer slagkracht is transparantie en een democratische legitimering van de samenwerking een belangrijke doelstelling van de versterkte regionale samenwerking. De versterkte regio heeft geresulteerd in het openbaar lichaam de Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen (verder Groene Metropoolregio). De Gemeenschappelijke regeling Regio Arnhem-Nijmegen vormt de basis van de samenwerking tussen de 18 colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten.
gemeentelijk belang
Als gemeente streven we naar een goede en opgavegerichte samenwerking tussen de deelnemende gemeenten en partners in de regio om zo een wezenlijke bijdrage aan het realiseren van de ambities van de Groene Metropool Regio. De opgaven en ambities zijn vastgelegd in de Regionale Agenda Arnhem Nijmegen en worden jaarlijks uitgewerkt in een programma. Hierbij wordt intensief samengewerkt met de Stichting Economic Board regio Arnhem-Nijmegen, een zogenaamde triple helix-organisatie, waarbinnen regionaal wordt samengewerkt tussen ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en overheid.Actualiteiten en risico's
Per september 2021 is de nieuwe directeur aangetreden. Onder haar leiding zal verder worden gebouwd aan de inrichting van de organisatie en de invulling van de verschillende opgaven.
- Waalfront BV
Waalfront BV
Openbaar en gemeentelijk belang
Realisatie van het stadsdeel Waalfront door deelname in het risicodragend uitvoeren van de grondexploitatie voor het plangebied door middel van verwerven, bouw- en woonrijp maken van gronden en panden, het realiseren van binnenwijkse voorzieningen, het uitgeven van bouwrijpe kavels en gronden voor de realisatie van woningen en bijbehorende voorzieningen.
De vennootschap OBW Beheer BV is opgericht om als beherend vennoot deel te nemen in de commanditaire vennootschap Ontwikkelingsbedrijf Waalfront CV (OBW CV). De vennootschap neemt voor 2% deel in de CV. De overige deelnemers in de CV zijn Waalfront BV (100% eigendom Gemeente Nijmegen) en Rabo Vastgoed, ieder voor 49%.
De beherend vennoot stuurt de ontwikkelingen en activiteiten binnen OBW CV aan. De BV blijft contractueel in stand gedurende de hele realisatieperiode van het Waalfront en de levensduur van Ontwikkelingsbedrijf Waalsprong CV. Vooralsnog is de looptijd van de gebiedsontwikkeling tot en met 2028.
Actualiteiten en risico's
De GREX 2021 prognosticeert een tekort van circa € 28,6 miljoen op netto contante waarde. Het totale gemeentelijke risicobedrag (GREX risico + gemeentelijke risico’s) bedraagt € 3,6 miljoen (€ 2,0 + € 1.6 miljoen). De grex 2021 is in de aandeelhoudersvergadering vastgesteld en is aangeboden aan de gemeenteraad voor wensen en bedenkingen.
De Handelskade is afgerond. Tot en met 2022 wordt gewerkt aan de afronding van de vlekken in Batavia (Koningsdaal Noord) inclusief het park Fort Krayenhoff.
In 2021 is gestart met de bouw van het deelproject Dijkkwartier-Oost. Daarna zullen het Waalkwartier (met het Honigcomplex, Dijkkwartier-West en de inrichting van de Waalhaven) aan bod komen.
De grex 2022 Waalfront wordt in de tweede helft van 2021 aan de gemeenteraad voorgelegd voor wensen en bedenkingen.