Wonen en stedelijke ontwikkeling

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

bedragen * € 1.000

 2022

 2023

 2024

 2025

Aanpak illegale kamerverhuur

-300

-300

Bijdrage aan Stationsomgeving

-6.200

Groene metropoolregio - programma wonen en stedelijke ontwikkeling

-125

-125

-125

-125

Korting ivm plan- en regelsoftware Omgevingswet

-169

pm

pm

pm

Kosten invoering Omgevingswet

-634

pm

pm

pm

ODRN (aanpassing uurtarieven en aanvulling ontwikkelagenda)

-532

-474

-237

-237

Ruimtelijke ontwikkeling

-420

-420

-420

-420

Verkoop panden

1.000

1.000

Totaal

-8.380

-319

218

-782

 

Aanpak illegale kamerverhuur
In 2018 is gestart met een strenger kamerverhuurbeleid in reactie op toenemende overlast en het beschermen van schaarse woningen. Al snel zijn juridische procedures gestart. In 2020 heeft ons College besloten over de tijdelijke beleidslijn handhaving. In september 2020 heeft de raad ingestemd om een facet bestemmingsplan voor kamerverhuur in procedure te brengen, als instrument naast of in plaats van de huisvestingsverordening. 2022 is daarom extra geld nodig voor de uitvoering van het kamerverhuurbeleid. De recente uitspraak betekent niet dat aanpak illegale kamerverhuur geheel stopgezet moet of kan worden. We kunnen niet meer optreden tegen verkamering van panden boven de grens van de NHG. Duidelijk is ook na de uitspraak van de RvS dat we onderbouwing van ons beleid en de handhaving zorgvuldiger moeten doen, dit veroorzaakt extra kosten.

Bijdrage aan stationsomgeving
Het tekort aan (betaalbare) woningen is groot. Om de bouw van woningen te stimuleren, stellen Rijk en Provincie middelen ter beschikking. Nijmegen wil in het Stationsgebied in totaal ca 6.000 woningen realiseren en ruimte bieden voor ca. 3.000 nieuwe arbeidsplaatsen. Deze projecten bieden ook kansen voor verbeteringen op het gebied van bereikbaarheid. Daarnaast ook voor klimaatadaptieve maatregelen die nadelige effecten van droogte, hitte en wateroverlast tegengaan. Van de totaal benodigde middelen ontbreekt nog € 6,2 miljoen. Deze bijdrage aan het Stationsgebied brengen we ten laste van het programmaresultaat 2022.
In het erratum, d.d. 19 oktober 2021, is aangegeven dat het aantal woningen niet 6.000, maar 2.000 is.

Bijdrage Groene metropoolregio
Sinds 1 januari 2021 is de nieuwe versterkte regionale samenwerking in de Groene Metropoolregio een feit en werken 18 gemeenten samen aan vijf grote opgaven. Om de regionale ambities en acties voor deze vijf opgaven te realiseren is een Regionale Agenda en begroting 2022 opgesteld. Ons college heeft ingestemd met deze stukken en het voornemen uitgesproken om in te tekenen op alle vijf de opgaven. De basisfinanciering voor de Groene Metropool Regio is gedekt. Dat geldt echter nog niet voor de opgavenfinanciering. Voor elke opgave worden aanvullende middelen gevraagd van de deelnemende gemeenten, variërend van € 0,57 tot € 1,30 per inwoner. Een deel van deze middelen hadden wij al meerjarig begroot. Voor een bedrag van ca. € 345.000 is dat nog niet het geval. Deze budgetten zullen verdeeld worden over de programma's Economie en Toerisme (€ 110.000 voor de opgave ‘productieve regio en ontspannen regio’), Openbare Ruimte (€ 110.000 voor de opgave ‘circulaire regio’) en Wonen en Stedelijke ontwikkeling (€ 125.000 voor de opgave ‘groene groei en ontspannen regio’).

Korting i.v.m. plan- en regelsoftware Omgevingswet
In het kader van het Bestuursakkoord Implementatie Omgevingswet is in 2018 de beheerovereenkomst landelijke voorziening digitaal stelsel (DSO-LV) ondertekend. Gemeenten moeten aan deze landelijke voorziening financieel naar rato bijdragen. Hiervoor wordt vanaf 2020 een structurele uitname gedaan uit het gemeentefonds. Deze korting op het gemeentefonds is bij de jaarrekening 2020 verwerkt ten laste van het taakveld Ruimtelijke Ordening. Wij voorzien zeker op dit moment geen besparing op de uitvoeringskosten door de komst van deze landelijke voorziening. Landelijk is de voorziene besparing door de komst van de Omgevingswet nog volop onderwerp van discussie en lijkt de haalbaarheid hiervan in de opgenomen omvang klein. Toch willen we onderzoeken of dit (gedeeltelijk) haalbaar is op langere termijn. Dat is reden waarom we dit voor de jaren na 2022 als pm hebben opgenomen. Dit betekent dat we hier elk jaar bij de rekening en de begroting op terug zullen komen.

Kosten invoering Omgevingswet
In het najaar van 2021 verwachten we meer inzicht in de kosten die de invoering Omgevingswet en de Wkb (Wet kwaliteitsborging) met zich mee gaat brengen. De bouwtechnische toets als gevolg van de WKB heeft consequenties voor de werkzaamheden van de ODRN en voor de kostentoerekening en kostendekkendheid van onze bouwleges.
Het structurele effect is nu nog niet in te schatten.

ODRN (aanpassing structurele uurtarieven en aanvulling ontwikkelagenda)

De Raad heeft op 1 april 2020 ingestemd met de voorstellen van de ODRN om de tarieven te verhogen en om budget in te zetten voor een ontwikkelprogramma.
De tariefsverhoging is destijds in afwachting van een onderzoek niet structureel verwerkt. Naar aanleiding van een door TwynstraGudde uitgevoerd benchmarkonderzoek heeft het AB ODRN besloten dat een verhoging van het uurtarief realistisch is. Met de extra middelen worden de uurtarieven structureel aangepast. Daarnaast is er voor de ontwikkelagenda in 2022 eenmalig een extra bedrag nodig van € 58.000.

Ruimtelijke ontwikkeling

Voor de grote gebiedsontwikkelingen Stationsomgeving en Winkelsteeg/Kanaalzone zijn veel extra medewerkers nodig. We schatten de behoefte op 15-20 fte. Deze formatie is voor 80% rendabel, dat wil zeggen dat de loonkosten gedekt worden door de projecten. 20% van de loonkosten is niet rendabel. Dit betekent dus een uitzetting.
Daarnaast is 1,55 fte behoefte aan formatie waarvoor de dekking binnen de uitvoeringskosten is opgenomen

Verkooplijst uitbreiden met extra panden

Op dit moment wordt er gewerkt aan de bestaande opdracht voor verkoop van panden. Hierbij moeten er over vier jaren (2019 t/m 2021) in totaliteit 10 miljoen euro verdiend worden. We schatten in dat additioneel in 2023 en 2024 boekwinsten van 2 keer € 1 miljoen uit de verkoop van panden te behalen zijn.

Lasten & baten

x 1 miljoen

Lasten

98

11,7 %

Baten

84

10,0 %

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 10:18:41 met de export van 05/24/2022 09:28:00