Ambitie | We zijn een transparant en slagvaardig stadsbestuur dat in samenspraak met de stad en haar omgeving aan de afgesproken doelstellingen werkt. | |
---|---|---|
Toelichting | Het gemeentebestuur van Nijmegen werkt op transparante en doelmatige wijze in samenspraak met de stad aan de afgesproken doelstellingen en legt daarover pro-actief verantwoording af. Kernbegrip daarbij is het waarborgen van goed bestuur. Goed openbaar bestuur is essentieel voor het functioneren van onze democratische rechtstaat. Zonder goed openbaar bestuur kan er geen gezonde wisselwerking plaatsvinden tussen overheid en samenleving en kan de overheid niet in maatschappelijke behoeften voorzien. Wij hanteren daarbij de algemeen aanvaarde beginselen van de Nederlandse code voor goed openbaar bestuur als basis. Dit zijn: openheid en integriteit, participatie, behoorlijke contacten met inwoners, doelgerichtheid en doelmatigheid, legitimiteit, leren en zelfcorrigerend vermogen en verantwoording. | |
Doel | De raad treedt op als vertegenwoordiging van de Nijmegenaar. De raad stelt beleid vast. De raad controleert op de uitvoering van beleid. | |
Toelichting | De gemeenteraad van Nijmegen bestaat uit 39 leden die eens per vier jaar worden gekozen door inwoners van 18 jaar en ouder in onze stad. Leden van de raad doen hun raadswerk naast andere bezigheden; zij werken, studeren of zijn gepensioneerd. In deze bestuursperiode hebben 11 fracties zitting in de gemeenteraad. De drie fracties van GroenLinks, D66 en SP hebben in 2018 samen een coalitie geformeerd en de wethouders voorgedragen, die door de raad zijn benoemd. De gemeenteraad heeft drie rollen. Hij stelt de kaders vast waarbinnen het college van burgemeester en wethouders het werk doet, hij controleert het college van burgemeester en wethouders bij de uitvoering van hun taken én raadsleden vervullen de rol van volksvertegenwoordigers. De griffie ondersteunt de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft een gemeentelijke rekenkamer ingesteld. De rekenkamer is onafhankelijk en doet onderzoek gericht op het versterken van de controlerende rol van de raad. Zij kan alles onderzoeken wat de gemeente doet of nalaat. De rekenkamer haalt suggesties voor onderzoek op bij de inwoners in Nijmegen en bij de fracties in de gemeenteraad. Na overleg met de auditcommissie besluit de rekenkamer wat zij in het komende jaar gaat onderzoeken. Het onderzoeksplan en de rapporten van de rekenkamer kunt u vinden op de website www.nijmegen.nl en via de stadswinkel. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | Het college stuurt als dagelijks bestuur van de stad integraal op de belangrijke opgaven. | |
Toelichting | Het Nijmeegse college van burgemeester en wethouders werkt volgens het coalitieakkoord aan de ontwikkeling van de stad. Dat doen zij op alle beleidsterreinen, van ruimtelijk tot sociaal en van economisch tot digitaal en op verschillende schaalniveaus. De toekomstbestendige ontwikkeling van de stad staat daarin centraal. Om dit te bereiken is het van belang om integraal naar de belangrijke grote opgaven te kijken en om met elkaar te bepalen welke rol het college hierin wil en kan spelen. Het is daarom cruciaal om samen te werken met belangrijke stakeholders in de stad en de regio, maar ook daarbuiten. Uiteraard zoekt het college waar nodig ook samenwerking met haar belangrijkste doelgroep, namelijk: de Nijmegenaren. Dit doet het college onder andere door zichtbaar te zijn in de stad. Dit betekent dat collegeleden aanwezig zijn bij belangrijke events en waar mogelijk ook namens het stadsbestuur een rol vervullen. Collegeleden bezoeken jaarlijks een aantal evenementen waar Nijmegenaren elkaar kunnen ontmoeten. In de integrale sturing ondersteunt het ambtelijk apparaat het college. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Ambitie | We zetten de Nijmegenaar centraal in onze dienstverlening. | |
Toelichting | Onder dienstverlening verstaan we elk contact en interactie met de Nijmegenaar. En met de Nijmegenaar bedoelen we iedereen die woont, werkt of verblijft in Nijmegen. Hierin is de systeemwereld niet langer leidend, maar juist ondersteunend aan de leefwereld. Interne werkprocessen zijn volgend aan de belangen van de stad. Als belangrijke randvoorwaarde geldt dat onze dienstverlening toegankelijk is voor iedereen en veilig verloopt. Dit vraagt om onze dienstverlening nog slimmer, passender en persoonlijker te maken. We willen daarbij transparant en als één gemeente naar buiten treden. Dienstverlening raakt heel de organisatie. Denk hierbij aan het verlenen van een vergunning, het verstrekken van een uitkering, maar ook het betrekken van de Nijmegenaar bij het maken van beleid. Voorbeelden hiervan zijn de Omgevingsvisie, de Economische Visie en het realiseren van projecten in de stad, zoals de leefbaarheidsaanpak in wijken. Daarnaast verbeteren we onze dienstverlening doorlopend en bouwen we samen met de Nijmegenaar verder aan onze stad. | |
Doel | We zorgen dat de Nijmegenaar gebruik kan maken van zijn of haar democratische rechten. | |
Toelichting | De Nijmegenaar heeft een aantal democratische rechten die we moeten beschermen en faciliteren, zoals het recht om een stem uit te brengen, het recht om een formele identiteit te hebben (en daarover te beschikken), het recht op inzage in besluiten en vastgelegde persoonsgegevens en het recht om te weten wat er gebouwd wordt in de leefomgeving. Om de Nijmegenaar hierbij te ondersteunen, informeren we proactief via diverse kanalen, beantwoorden we vragen en ondersteunen we bij het contact met andere instanties. Ook organiseren en faciliteren we verkiezingen. Het recht op identiteit ondersteunen we met een persoonsregistratie. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We verbeteren onze dienstverlening continu. | |
Toelichting | Om de kwaliteit van de dienstverlening zo hoog mogelijk te krijgen en te houden, verzamelen we gegevens uit klantonderzoeken, klantreizen, technische monitoring en klachten. Vervolgens vertalen we deze naar aanpassing van producten, gebruiksvriendelijkheid en werkprocessen. Hieruit ontstaan verbetervoorstellen voor de gemeentebrede dienstverlening en maatregelen om de dienstverlening veilig en toegankelijk te houden. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Ambitie | We hebben een betrouwbare en omgevingsbewuste uitvoeringsorganisatie. | |
Toelichting | We ontwikkelen ons naar een wendbare en resultaatgerichte netwerkorganisatie waarin de opgaven van de stad centraal staan. Een organisatie die zich continu op alle niveaus aanpast aan de veranderingen en haar omgeving. De gemeentelijke organisatie is volop in ontwikkeling. We werken steeds meer als één organisatie. Een netwerk van betrokken professionals, die dwars door afdelingen heen met elkaar samenwerken. We kiezen voor contact, met vertrouwen als vertrekpunt. Doen wat nodig is en leren van wat we doen. Zo worden we wendbaar als organisatie en krijgen medewerkers ook meer mogelijkheden om zichzelf te ontwikkelen. | |
Doel | We zijn een goede werkgever. | |
Toelichting | De gemeentelijke organisatie moet een omgeving zijn waarin medewerkers en leidinggevenden in staat zijn hun werk optimaal te kunnen doen. Deze omgeving bestaat zowel fysiek (het gebouw, de fysieke werkplek), sociaal-cultureel (gezamenlijke afspraken over gedrag en houding) als digitaal (applicaties, platforms en andere software). Deze verschillende omgevingen moeten met elkaar samenhangen. Onze advisering en facilitering richt zich op de gemeentebrede opgaven en op het verbeteren van onze ambtelijke organisatie. Het is van belang dat er gemeentebreed sprake is van eenheid in advisering. We sturen hierbij niet meer op deelbelangen, maar op de (integrale) bijdrage aan het grotere geheel. We willen met onze advisering en facilitering niet alleen aansluiten op de behoefte naar eenheid, gezamenlijkheid en samenwerking, maar deze ook (helpen) stimuleren op een wijze die werkgeluk bevordert. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
| |
Doel | We zijn een moderne en betrouwbare overheidsorganisatie. | |
Toelichting | De gemeentelijke organisatie moet zodanig opgezet zijn en gefaciliteerd worden, dat we in staat zijn onze opgaven te halen, goede besluiten te nemen en onze taken uit te kunnen voeren. Hiervoor hebben we goede informatie nodig, moeten onze visie en middelen mee kunnen gaan met veranderingen in onze omgeving en werken we actief samen met de Nijmegenaar. Om een betrouwbare samenwerkingspartner en uitvoeringsorgaan te zijn, moeten we financiële, juridische en reputatierisico’s beheersen. De jaarrekening is hierbij een spiegel van de begroting. | |
Criteria |
| |
Activiteiten |
|