Bestuur en organisatie

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

bedragen * € 1.000

 2022

 2023

 2024

 2025

AVG proof

-214

-45

Bestuursadviseurs

-315

-315

-315

-315

Bijdrage Fonds Gemeenschappelijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU)

-275

-275

-275

-275

Duurzame borging privacy

-46

-46

-46

-46

Informatieveiligheid

-93

-93

-93

-93

Opstalverzekering

-149

-149

-149

-149

Regeling samenhangende objectenregistratie

-82

-82

-82

-82

Satellietwebsites

-350

-400

-225

-50

Taakmutaties, DU's en IU's

Wet open overheid incidenteel

-142

-146

-147

-153

Wet open Overheid structureel;

-121

-154

-188

-225

Amendementen besluitronde 20 oktober 2021

Beleidsondersteuning raadsfracties

-140

-140

-140

-140

De commissie bezwaarschriften , onafhankelijk en openbaar

-20

-20

-20

-20

Verruim openingstijden steunpunt Stadswinkel

-37

-37

-37

-37

AVG-proof maken van applicaties

Vanuit wetgeving komen er nieuwe taken naar ons toe. Dat betekent dat de processen en applicaties die ons bij de uitvoering ondersteunen anders moeten worden ingericht en aangepast om aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)  te voldoen. De Autoriteit Persoonsgegevens kan organisaties die niet aan de AVG voldoen een boete opleggen.

Bestuursadviseurs
Op dit moment wordt de ondersteuning van het bestuur wisselend verleend. In de dagelijkse praktijk wordt dit in enkele gevallen opgepakt door strategische communicatieadviseurs, maar ook door andere medewerkers. Deze ondersteuning behoort niet tot het takenpakket van de betreffende medewerkers waardoor dit ten koste gaat van de kwaliteit van de ondersteuning van het college en de werkdruk fors toeneemt. De ondersteuning van het bestuur zal daarom gaan plaats vinden door 3 fte bestuursadviseurs, de kosten bedragen € 315.000.

Bijdrage Fonds Gemeenschappelijke Gemeentelijke Uitvoering (GGU)
De factuur van de VNG voor het Fonds Gemeenschappelijke Gemeentelijke Uitvoering is € 275.000 hoger dan eerder begroot. Deze vaste bijdrage (3 euro per inwoner) is al jaren gelijk. Nu GGU een vast VNG programma is in kader Samen Organiseren, wordt deze zichtbaar gemaakt als onderdeel van programma Bestuur en Organisatie. Zo kunnen de ontwikkeling als onderdeel digitale transitie en resultaten voor de dienstverlening transparant gevolgd worden.

Duurzame borging privacy
Door veranderende wetgeving zien we een noodzakelijke structurele toename voor de juridische capaciteit op het thema privacy.

Informatieveiligheid

Landelijk is de informatieveiligheid steeds vaker in het nieuws; hackers, die systemen  platleggen en losgeld eisen om weer bij de systemen te kunnen. Om de risico’s te minimaliseren, zetten we extra in op informatieveiligheid. Zo stellen we een security officer aan. Dat is een functionaris die de afdelingen ondersteunt bij het vertalen van het informatiebeveiligingsbeleid naar in de praktijk toepasbare richtlijnen en procedures.

Opstalverzekering

De diversiteit aan panden die onze gemeente bezit zorgt ervoor dat er steeds minder aanbieders in de markt beschikbaar zijn die onze panden willen verzekeren. De aanbesteding opstalverzekering is vanwege deze marktwerking nadelig uitgevallen waardoor de kosten € 149.000 per jaar hoger zijn dan begroot.

Regeling Samenhangende ObjectenRegistratie (SOR)
Vanuit nieuwe wetgeving is er een taakuitbreiding op de SOR-regeling. De samenhangende objectenregistratie (SOR) is een  te ontwikkelen uniforme registratie met basisgegevens van objecten in de fysieke werkelijkheid. Daaronder worden verstaan objecten die in het terrein zichtbaar zijn, zoals spoorlijnen, wegen, water, gebouwen en bomen, aangevuld met objecten als woonplaatsen en openbare ruimten. Vanuit nieuwe wetgeving is er een taakuitbreiding op de SOR-regeling.

Satellietwebsites
In Nijmegen wonen ruim 60.000 mensen die behoefte hebben aan websites die digitaal toegankelijk zijn. Denk aan slechtzienden, kleurenblinden en laaggeletterden, maar ook mensen die motorisch beperkt zijn of zwakbegaafd. En deze groep groeit. In Nederland willen we dat openbare voorzieningen toegankelijk zijn voor alle inwoners. Ook digitale voorzieningen. Daarom is digitale toegankelijkheid belangrijk en verplicht voor alle overheidsinstanties.
De eisen voor digitale toegankelijkheid komen voort uit de Web Content Accessibility Guidelines. Sinds 2018 moeten alle overheidswebsites aan die eisen voldoen. In Nijmegen voldoen geen van de websites 100% aan de standaard uit de wet, dat hoeft ook nog niet. Wat wel verplicht is: een toegankelijkheidsverklaring en een plan van aanpak om te komen tot toegankelijke websites. Meer hierover vindt u op www.digitoegankelijk.nl

In totaal hebben we als gemeente 103 satellietsites (naast Nijmegen.nl). Inmiddels liggen er reparatievoorstellen per site. Dat voorstel kan zijn: stoppen met de website (de informatie is niet meer nodig of elders verkrijgbaar) en archiveren, stoppen met de website en de informatie opnemen op Nijmegen.nl, en de website in stand houden en verbeteren of opnieuw bouwen. Om deze inhaalslag te maken schatten we in dat we voor 2022 € 350.000, 2023 € 400.000 en voor 2024 € 175.000 nodig hebben. De toegankelijkheidsverklaringen moeten jaarlijks geüpdatet worden. Daarvoor is een structureel budget van € 50.000 per jaar nodig.

Wet open Overheid structureel en incidenteel
Op 26 januari 2021 heeft de Tweede Kamer de Wet open overheid (WOO) aangenomen. Deze initiatiefwet beoogt de gehele overheid transparanter en toegankelijker te maken. Vooruitlopend op de besluitvorming in de Eerste Kamer heeft het kabinet bij de kabinetsreactie op het rapport ´Ongekend onrecht´ van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag middelen vrijgemaakt. Met de beschikbaarstelling van deze financiële middelen voor 2022 tot en met 2026, in de meicirculaire 2021, ondersteunt het rijk gemeenten bij de implementatie en uitvoering van de WOO. De financiële middelen bestaan uit zowel incidentele als structurele middelen. Deze middelen moeten terecht komen in het programma Bestuur & Organisatie, zodat deze nieuwe wetgeving geïmplementeerd kan worden (o.a. aanschaf applicatie en werkzaamheden voor openbaarmaking van informatie).

Amendementen besluitronde 20 oktober 2021
Tijdens de besluitronde op 20 oktober zijn drie amendementen op dit programma aangenomen. Deze amendementen zijn te vinden op Agenda Nijmegen - Besluitronde woensdag 20 oktober 2021.

Lasten & baten

x 1 miljoen

Lasten

67

8,0 %

Baten

9

1,1 %

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 10:18:41 met de export van 05/24/2022 09:28:00