Financiën

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

bedragen * € 1.000

 2022

 2023

 2024

 2025

Gemeentefonds

Meicirculaire 2021

-912

-2.608

-3.252

-1.882

Septembercirculaire 2020

542

248

495

488

Vrijval reservering volumegroei zorg in GF

1.500

1.500

1.500

1.500

aanvullende rijksuitkering

15.017

13.200

12.100

10.900

meerjarig 75% ramen ( van aanvullend uitk. incl 330 mln)

-4.125

-3.850

-3.550

 taakmutaties gemeentefonds (zie programma's)

6.950

7.368

7.403

7.405

Belastingen

OZB inkomsten a.g.v. niet-woningen

0

0

0

733

OZB inkomsten a.g.v. woningbouw

-11

187

301

1.562

Treasury - bijstelling financiering

335

185

347

341

Vergroten investeringsruimte: extra  kapitaallasten

-965

-1.475

-2.616

Aanpassing mengpercentage BTW

-370

-370

-370

-370

Taxateurs

-165

-165

-165

-165

Deels terugnemen taakstelling op wijkgericht werken

-150

-150

-150

-150

Overige begrotingsbijstellingen (onder meer indexeringen) 

54

131

166

280

Evenwichtige verdeling 2022 – 2024

-3.000

2.100

900

Areaalontwikkeling (standaard posten)

Areaalontwikkeling openbare ruimte

180

-260

-160

-320

begrotingseffect toevoeging kapitaallasten Niet-Woningen

-275

begrotingseffect toevoeging kapitaallasten Woningen

45

-65

-40

-80

Totaal

20.015

16.211

13.750

13.800

Gemeentefonds
De raming van het gemeentefonds in de Stadsbegroting 2022-2025 baseren we op de stand volgens de meicirculaire van dit jaar. Dit houdt in dat we de financiële effecten uit de septembercirculaire van vorig jaar en de huidige meicirculaire  verwerken in deze begroting.

In het gemeentefonds reserveren we jaarlijks een bedrag voor de volumestijging annex kostenontwikkeling van het sociaal domein. In deze begroting laten we de jaartranche 2022 vrijvallen. Ten opzichte van deze vrijval staat een budgetuitzetting in het programma Welzijn, wijkontwikkeling en zorg.

In de begroting nemen we de aanvullende uitkering voor jeugd op. We hebben een brief van de minister ontvangen dat de gemeente Nijmegen in 2022 hiervoor (indicatief) 15 miljoen euro via het gemeentefonds krijgt. Voor de jaren 2023 tot en met 2025 volgen we de aanwijzing van het InterProvinciaal Overleg (IPO) en het ministerie van Binnenlandse Zaken om 75% van de  bedragen te ramen die de 'arbitragecommissie van Wijzen' heeft bepaald.
Als laatste is hier de tegenpost opgenomen van de taakmutaties die opgenomen zijn bij de programma's. Taakmutaties worden gereserveerd binnen het programma financiën; wanneer deze door worden gezet leidt dit tot een mutatie bij het inhoudelijke programma en een mutatie bij het programma financiën. Per saldo is deze mutatie neutraal.

Belastingen
De belastingopbrengst stellen wij bij op basis van de areaalontwikkeling. Voor de jaren 2022 tot en met 2024 betreft het een bijstelling van de areaalontwikkeling zoals opgenomen in de vorige stadsbegroting. Omdat 2025 nu voor het eerst wordt begroot, is voor dat jaar de verandering relatief groot omdat niet alleen de bijstelling, maar ook de groei ten opzichte van 2024 is begroot.

Treasury – bijstelling financiering
Door de aanhoudende lage rente verwachten we de komende jaren een hoger voordeel dan nu is opgenomen in de begroting.

Vergroten investeringsruimte: extra kapitaallasten
Voor de jaren 2022 tot en met 2025 hebben we een investeringsbehoefte van 67,3 miljoen euro.  Om in de dekking van de kosten van afschrijving en rente (kapitaallasten) te voorzien, stellen we voor dat budget op te hogen. Zie voor meer informatie de 'paragraaf investeringen'.

Aanpassing mengpercentage BTW

Voor zover algemene kosten toe zijn te rekenen aan compensabele overheidsactiviteiten of ondernemersactiviteiten, kan de BTW worden teruggevorderd. Voor het deel dat de algemene kosten toerekenbaar zijn, hanteren we het zogenaamde 'mengpercentage'. Zoals is overeengekomen met de belastingdienst, hebben we het mengpercentage herberekend. Het deel van de algemene kosten dat niet verrekenbaar is, is gestegen van 3,79% naar 9,75%. Dit leidt tot een nadeel van € 370.000.

Taxateurs
De afgelopen jaren is hard gewerkt aan het beter gebruiken van de software, het optimaliseren van processen en werkzaamheden slimmer plannen. Daarnaast is het aantal woningen in de stad de afgelopen jaren flink gegroeid. Met de huidige capaciteit zijn we niet meer in staat om onze wettelijke taak 'de woningen en niet woningen tijdig te voorzien van een WOZ waarde' uit te voeren. Vanwege de groei van de stad is het daarom noodzakelijk dat we 2 fte's (taxateurs belastingen) toevoegen aan onze capaciteit. Dit leidt tot structureel extra kosten van € 165.000
Deels terugnemen taakstelling op wijkgericht werken

Deels terugnemen taakstelling op wijkgericht werken
Van de taakstelling op wijkgericht werken is € 150.000 niet in te vullen. We stellen voor dit af te boeken van de taakstelling.

Overige begrotingsbijstellingen (onder meer indexeringen)
Het betreft hier een optelling van allerlei financiële effecten en correcties vanuit het begrotingsproces.

Evenwichtige verdeling 2022 – 2024
Om te komen tot een meer evenwichtig financieel beeld stellen we voor de jaarsaldi van de jaren 2022 tot en met 2024 evenwichtig te verdelen. Het jaar 2025 doet niet mee in deze egalisatie; vanuit 2025 wordt een sluitende begroting opgeleverd.

Areaalontwikkeling (standaard posten)
Een deel van de extra inkomsten als gevolg van de groei van de stad gebruiken we om de budgetten voor het onderhoud openbare ruimte aan te vullen en de investeringsruimte te vergroten. De jaren 2022 tot en met 2024 betreft een bijstelling op basis van de woningbouwprognose. Dit is de reden waarom bedragen negatief kunnen zijn.

Lasten & baten

x 1 miljoen

Lasten

36

4,3 %

Baten

559

66,7 %

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 10:18:41 met de export van 05/24/2022 09:28:00