Bereikbaarheid

Wat kost het?

Veranderingen in de begroting

bedragen * € 1.000

 2022

 2023

 2024

 2025

Onderhoudsbudget (2022 tbv openbare verlichting)

-575

-575

-575

-575

Stimulering laadinfra

-125

-125

-125

-125

Uitvoering Deelmobiliteit

-25

-25

-25

-25

Totaal

-725

-725

-725

-725

 

Onderhoudsbudget (2022 tbv openbare verlichting)
De gemeente Nijmegen heeft in 2018 een tienjarig onderhoudscontract voor de Openbare verlichting (OVL) afgesloten met een marktpartij. Deze heeft daarmee de opdracht gekregen om voor een vast bedrag van in totaal € 15 miljoen het OVL areaal zo maximaal mogelijk te verduurzamen,  in een zo goed mogelijke conditie te brengen en tien jaar te onderhouden. Het onderhoud richt zich met name op (on)veiligheid, onderhoudbaarheid en functionaliteit van de installatie. In het eerste jaar zal het budget worden ingezet voor de openbare verlichting. In de latere jaren zullen de budgetten worden betrokken bij de opgave voor onderhoud kapitaalgoederen.

Inrichting laadinfra
Nijmegen is de afgelopen jaren volgend geweest aan de ontwikkelingen; als mensen een laadpaal in hun straat wilden, gingen we dit overwegen. Nijmegen loopt nu met het aantal laadpalen achter op vergelijkbare steden en ook het aantal elektrische voertuigen blijft duidelijk achter bij vergelijkbare steden. Het gemiddelde ligt op ruim 10 elektrische voertuigen per 1.000 inwoners; in Nijmegen is dit ruim 5. We willen hierin daarom pro-actiever optreden. We hebben medio 2022 een programma  hiervoor gereed. Hiervoor zijn structureel financiële middelen nodig van € 125.000.

Uitvoering Deelmobiliteit

In 2021 stellen we ons deelprogramma deelmobiliteit vast, zorgen we voor uitvoeringsregels en passen we onze APV aan. Dat betekent dat we vanaf dat moment dit programma uitvoeren. Hiervoor is 0,5 fte noodzakelijk (uitrol van eHUBS / deelmobiliteit, niet alleen in vergunningverlening, maar ook inrichting openbare ruimte, laadinfra, parkeerplekken e.d). We gaan ook investeren in slimme en schone logistiek, zoals het bevorderen van logistieke hubs en het laten bezorgen van onze eigen facilitaire stromen via een hub.
Zonder ambtelijke ondersteuning zullen we deze ambitie moeten aanpassen of uitstellen. Het is randvoorwaardelijk vanuit het vastgestelde ambitiedocument mobiliteit en de omgevingsvisie en hangt direct samen met het verdichten en toevoegen van woningen en bedrijven in de stad.

Lasten & baten

x 1 miljoen

Lasten

52

6,2 %

Baten

24

2,8 %

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 10:18:41 met de export van 05/24/2022 09:28:00