Paragrafen

Bedrijfsvoering

Organisatieontwikkeling

Op allerlei plaatsen binnen de organisatie wordt gewerkt aan het verbeteren van de organisatie en aan de ontwikkeling van de medewerkers: met het uitvoeringsprogramma dienstverlening, door het verbeteren van de samenwerking met de stad, door acties om een lerende organisatie te zijn en via diverse trajecten binnen de afdelingen. Vanuit het programma organisatieontwikkeling wordt gefocust op drie hoofdthema’s: opgavegericht werken, digitale transformatie en leiderschap. Het hoofdthema ‘opgavegericht werken’ richt zich op kortcyclisch met sterke teams samenwerken aan de opgaven van de stad. Het tweede hoofdthema is ‘digitale transformatie’. Dit is breder dan alleen digitalisering, het gaat ook over de digitale vaardigheden en het creëren van waarde door middel van technologie. De ontwikkeling van de organisatie naar een wendbare netwerkorganisatie die handelt als één organisatie vraagt daarbij passend leiderschapsgedrag naar elkaar én naar de medewerkers toe. Dit wordt opgepakt in het laatste hoofdthema ‘leiderschap’. De visie op leiderschap is door het GMT vastgesteld. Daarna hebben meerdere interventies plaatsgevonden (spiegelgesprekken, intervisie, leiderschapsdagen). Nu breekt een nieuwe minder vrijblijvende fase aan waarbij helder is waar elke leidinggevende aan moet voldoen qua leiderschapsgedrag.  

Opgavegericht werken
De belangrijkste opgaven en de belevingswereld van de mensen in de stad zijn het vertrekpunt van de organisatie. De focus ligt daarom in 2022 op het nog meer opgavegericht en wendbaar werken met elkaar en binnen onze netwerken. Op een aantal onderdelen is hier specifiek aandacht voor.

De producten in de planning en control-cyclus komen tot stand door een intensieve samenwerking in onze gemeentelijke organisatie. Er wordt continu gewerkt aan de verbetering van deze producten, zodat ze het bestuur maximaal ondersteunen in de besluitvorming. Tijdige informatievoorziening is cruciaal.

Goede interne communicatie is ook een belangrijk onderdeel. Dit helpt medewerkers open te staan voor verschillende belangen en eventuele weerstand van extern. Het geeft medewerkers weerbaarheid, vertrouwen en de volledige informatie die nodig is om vragen te beantwoorden of op kritiek te reageren.

De gemeente hecht er waarde aan dat onder alle plannen en uitvoering een stevig juridisch fundament ligt. Als we onze plannen voor en met de stad ook echt willen waarmaken, wat is er dan nodig om dit met recht te doen? De specialist komt tijdig aan tafel bij juridische adviseringsvraagstukken, ter ondersteuning van bestuur en organisatie bij beleidsontwikkeling en beleidsuitvoering. Daarnaast wordt regie gevoerd  op de inzet van de stadsadvocaat. Ook wordt de juridische kwaliteit van alle college- en raadsvoorstellen op een aantal algemene criteria getoetst.

Digitale transformatie

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat digitaal werken de norm is geworden, het is het laatste zetje in de digitale transformatie die we als overheid aan het doormaken zijn. Hierin staat de vraag centraal: hoe krijgen we grip op de kansen en bedreigingen die deze digitale transformatie met zich meebrengt en bestendigen we de goede zaken?

In 2022 gaat de organisatie aan de slag om producten en diensten verder te digitaliseren en overheidsinformatie verder toegankelijk te maken, maar zullen er ook een aantal belangrijke wetten vastgesteld worden die dit de komende jaren gaan stimuleren, zoals de Wet open overheid en de Omgevingswet. Vanuit het manifest ‘Open en weerbaar’ zijn dit gunstige prikkels naar een meer toegankelijke en vertrouwenwekkende overheid. Nieuwe technologieën die bij deze digitale transformatie beschikbaar worden, zullen nadrukkelijker onderzocht worden voordat ze ingezet worden.

De wijze waarop ICT ingezet wordt binnen de bedrijfsvoering zal meer vanuit de opgaven gericht worden. Het accent zal in 2022 liggen op het beheer en de ontwikkeling van dashboards voor het opgavegericht sturen rondom thema’s als de openbare ruimte en in de keten zorg - werk en inkomen. Er zal daarbij steeds meer samenwerking plaatsvinden met andere gemeentes, vooral op terrein van zorg en dienstverlening.

Steeds meer digitaal werken noopt ook tot het verbeteren van ons informatiebeheer en het verbeteren van privacybescherming rond informatiebeheer.

Leiderschap
De bedrijfsvoering helpt de gemeente als organisatie te presteren, leren en verbeteren. Zowel gevraagd als ongevraagd. Voor een effectieve, betrouwbare en toekomstbestendige overheid. Voor de organisatie en de stad. Voor nu en in de toekomst.

Het is namelijk belangrijk om als organisatie nieuwsgierig te blijven; onszelf blijven afvragen of we de juiste dingen op de beste manier doen. Wat vinden we goed gaan en wat kan juist nog beter? Niet om af te rekenen, maar vooral met elkaar een ‘lerende houding’ te realiseren. Jezelf en elkaar iedere keer durven uitdagen om de slagkracht, integriteit en democratisch handelen te versterken. In 2022 komt de focus te liggen op het leerklimaat van de organisatie en leren in het werk.

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 10:18:41 met de export van 05/24/2022 09:28:00