Onderwijs

Wat willen we komend jaar bereiken?

Wat willen we komend jaar bereiken?

Het jaar 2022 kent een volle onderwijsagenda, met aandacht voor belangrijke thema’s als kansengelijkheid, inclusie, digitale vaardigheid, laaggeletterdheid en de versteviging van de samenwerking bij hulp en ondersteuning van kinderen/jongeren. In 2022 gaan we concreet aan de slag met het volgende:

We wijzigen de subsidies om kansengelijkheid en optimale ontwikkelingskansen te stimuleren
Met ingang van 2022 worden hbo-coaches ingezet op de VVE-peuteropvanglocaties (VVE is voor- en vroegschoolse educatie). Dit zijn pedagogische beleidsmedewerkers die de educatie kwaliteit verhogen. Hiermee geven we uitvoering aan de landelijke regelgeving over de basiskwaliteit van de voorschoolse educatie als onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid.

Op basis van de evaluatie van het oude SMI-beleid (kinderopvang op basis van sociaal medische indicatie) en naar aanleiding van landelijk onderzoek zijn nieuwe beleidsregels vastgesteld. Het zwaartepunt van de inzet is veranderd: eerder was de inzet voornamelijk gericht op de ontwikkeling van het kind, nu is er ook uitdrukkelijk aandacht voor moeilijke omstandigheden van het gezin. We ondersteunen gezinnen, die geen recht op kinderopvangtoeslag hebben en vanwege een sociale of medische indicatie (deels) niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen waardoor kinderopvang nodig is.

Samen met het primair onderwijs zijn nieuwe afspraken gemaakt over het onderwijsachterstandenbeleid. Vanaf schooljaar 2022-2023 passen we de subsidies aan. De subsidies zijn gericht op taalontwikkeling en ouderparticipatie in het basisonderwijs. Op basis van de motie ‘Meer kansengelijkheid in het Nijmeegse onderwijs’ geven we subsidie aan de Bibliotheek Gelderland Zuid voor huiswerkbegeleiding op haar locaties in Zwanenveld, Hatert en in het wijkcentrum Lindenholt. Stichting Leergeld vergoedt de ouderbijdrage voor jongeren uit gezinnen met een laag inkomen. In 2022 nemen we een besluit over een mogelijk vervolg hierop.

We voeren het Nationaal Programma Onderwijs uit
Dit zijn extra rijksmiddelen die deels naar het onderwijs en deels naar gemeenten gaan voor de periode halverwege 2021 tot en met 2023. Deze middelen zijn bedoeld om problemen en/of achterstanden die (een deel van de) leerlingen opgelopen hebben in de coronaperiode weg te werken.

We zetten in op verbetering van de kansengelijkheid door deelname aan de Gelijke Kansen Alliantie
We maken onderdeel uit van de Gelijke Kansen Alliantie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deelnemers aan deze Alliantie delen met name kennis en goede voorbeelden gedeeld ter verbetering van de kansengelijkheid in het onderwijs met aandacht voor thuis, school en de leefomgeving.

We stimuleren de acceptatie van diversiteit door middel van een positief schoolklimaat
We subsidiëren het project SchoolsOUT op grond van het convenant met de schoolbesturen, GGD, Dito young LGTB+ en COC Nijmegen. Dit project biedt scholen ondersteuning op maat bij aandacht voor seksuele en genderdiversiteit. De kennis en ervaring van SchoolsOUT zetten we ook in om uitvoering te geven aan de motie ‘Niet discrimineren kun je leren’, waarbij we met de scholen samenwerken aan een veilige schoolomgeving, waar we naast de acceptatie van seksuele en gender diversiteit ook het bewustzijn over (institutioneel) racisme en discriminatie bespreekbaar maken. We gaan met het onderwijs in gesprek over de Inclusieagenda.

We voorkomen dat jongeren voortijdig schoolverlaten
We gaan verder met de uitvoering van het regionaal programma voortijdig schoolverlaten 2021-2024. In 2022 willen we de eerste resultaten zien van onze inzet; doorstroom tussen scholen gaat soepeler, onderwijs en zorg werkt gemakkelijker met elkaar samen en we onderhouden contact met jongeren na onderwijs. Dit alles moet ertoe leiden dat er minder jongeren voortijdig het onderwijs verlaten. We streven naar maximaal 420 voortijdige schoolverlaters in kalenderjaar 2024. Overigens waren er door de coronamaatregelen het afgelopen jaar minder voortijdig schoolverlaters. Dit geeft een vertekend beeld van het effect van de maatregelen. Voor de aanpak van jeugdwerkloosheid zijn extra rijksmiddelen naar de regio gekomen. We werken aan een regionale aanpak ‘jongeren aan het werk’.

Samen met kennisinstellingen werken we aan maatschappelijke vraagstukken
Door gebruik te maken van de meest recente kennis en kunde van onze kennisinstellingen blijven wij onze eigen aanpak vernieuwen op thema’s zoals gezonde stad, integrale wijkaanpak en huisvesting. Onder andere in Nijmegen Nieuw-West, Nijmegen-Noord en Lindenholt verbinden we het mbo, hbo en wo aan maatschappelijke vraagstukken, zodat onderzoek in de wijk door verschillende disciplines en op verschillende niveaus mogelijk wordt. In 2022 vragen we wederom studenten van de Radboud Universiteit om actief mee te denken over een aanpak die de ervaren overlast in de nabijheid van studentenhuizen vermindert. We gaan structureel in overleg met de jongerenraad, met studentenraden en studentenkoepelverenigingen, gekoppeld aan thema’s die spelen bij jongeren.

We bereiken meer volwassenen die moeite hebben met taal, rekenen of de computer
We willen vooral mensen bereiken die Nederlands als moedertaal hebben. Deze groep is vanwege de schaamte die zij voelen, niet of lastig te bereiken. Dit doen we door gebruik te maken van ervaringsdeskundigen, gerichte werving en snelle doorverwijzing naar aanbod zonder wachttijden. De deelname aan educatietrajecten stijgt nu jaarlijks met 5%. We meten het maatschappelijk effect van de taaltrajecten, zodat we niet alleen weten hoeveel mensen we bereiken, maar ook of hun zelfredzaamheid en deelname is vergroot (sociale inclusiemeter).

We gaan nog meer samenwerken met scholen, werkgevers, bibliotheken, de zorg en maatschappelijke organisaties om mensen te helpen die moeite hebben met basisvaardigheden. We ondersteunen bedrijven in de schoonmaaksector, de industrie en logistiek bij het signaleren van laaggeletterdheid en het scholen van medewerkers. We breiden het aantal deelnemers aan het bondgenootschap uit. Dit is een samenwerkingsnetwerk tussen gemeenten, bibliotheken, maatschappelijke organisaties, scholen en bedrijven om laaggeletterdheid in de regio Nijmegen terug te dringen. We benaderen hiervoor onder andere UWV, DAR, scholen, Buurtteams.

We maken nieuwe afspraken over onderwijshuisvesting
Door de doordecentralisatie onderwijshuisvesting zijn de gemeentelijke huisvestingstaken met bijbehorende middelen overdraagt aan de schoolbesturen. Dit is in 2021 geëvalueerd. Op basis hiervan maken we nieuwe afspraken met de Nijmeegse schoolbesturen. Hierdoor is de onderwijshuisvesting voor de komende 5 jaar weer toekomstbestendig. In 2022 besluiten we over huisvestingaanvragen van 2 niet-doorgedecentraliseerde scholen (Kristallis en Hidaya) en een uitbreidingsvraag van een doorgedecentraliseerde school.

Daarnaast worden de voorbereidingen voor het stichten én het realiseren van de nieuwe school in Hof van Holland gestart. De locatiestudie met betrekking tot vmbo/mbo Helicon wordt afgerond. Vanaf schooljaar 2021-2022 is Yuverta de nieuwe naam voor Helicon opleidingen.

Lasten & baten

x 1 miljoen

Lasten

33

3,9 %

Baten

7

0,9 %

Deze pagina is gebouwd op 05/24/2022 10:18:41 met de export van 05/24/2022 09:28:00